Start Up: Youth work & entrepeneuership

THE START UP: YOUTHWORK & ENTREPENEUERSHIP

YEP! - hanke on mukana kansainvälisessä Start Up - hankkeessa, jonka teemana on nuorisotyö ja yrittäjyys.Hankkeen aikana vieraillaan kunkin osallistujaorganisaation luona hakemassa oppia ja uusia ideoita omaan työhön tutustumalla paikallisiin nuorten yrittäjien hyväksi tehtävään työhön. Hankkeessa ovat mukana Belgiasta MijnLeuven ja Kavka, Tanskasta Kraftverket sekä Suomesta 4H. 4H:ta edustaa Konneveden, Laukaan, Hankasalmen ja Uuraisten toimihenkilöitä.

BELGIA 14.-16.11.2016

MIJNLEUVEN

Saavuimme Leuveniin, jossa ohjelmasta vastasi MijnLeuvenin väki. Aloitimme esittelemällä organisaatiot toisillemme, minkä jälkeen pääsimme tutustumaan erilaisiin nuorten start up – projekteihin. 17-vuotiaiden Picnick Unique – niminen yritystoiminta vastasi lounaasta ja tytöt kertoivat oman tarinansa. Lisäksi tapasimme eri nuorten porukoita, jotka olivat järjestäneet esimerkiksi festivaaleja tai juhlia: eräskin nuorten porukka oli järjestänyt suuret bileet vanhassa tehdashallissa. Lisäksi vierailimme nuorisotila Sojossa. MijnLeuven on paikka, johon nuoret tulevat usein siinä vaiheessa kun heillä on jokin idea joka on ehkä tyssännyt ongelmaan, eivätkä nuoret enää osaa ratkaista sitä itse. MijnLeuvenin kautta nuorten on myös mahdollista saada rahoitusta projekteilleen.

KAVKA

Tiistaina matkustimme lähikaupunkiin Antwerpeniin, jossa nuorten yrittäjien kanssa toimii Kavka. Kavka toteuttaa BAAS-ohjelmaa, johon nuoret voivat hakea yritysideoidensa kanssa ja ohjelmaan hyväksytyt saavat valmennusta start up –yritysten alkuvaiheessa. Tapasimme nuoria yrityksiä, jotka olivat olleet mukana ohjelmassa, esimerkiksi lounastimme Kobalt –nimisessä ravintolassa, joka oli kahden nuoren naisen perustama. Heidän tarinassaan nousi vahvasti esille yrityksen perustamisen haasteet sekä huoli taloudellisesta kannattavuudesta. BAAS-ohjelman työntekijä myönsi, ettei heillä ole riittävästi resursseja pitää yhteyttä start up – yrityksiin ohjelman päättymisen jälkeen. Jälkiseurannan avulla monet aloittelevat yritykset voisivat saada tukea ongelmiin, jotka ovat ilmenneet vasta yritystoiminnan oltua käynnissä jo jonkin aikaa.

Seuraavaksi Start Up: Youthwork & Entrepeneuership – hanke matkaa Tanskan Kööpenhaminaan huhtikuussa 2017 nauttimaan Kraftverket-organisaation järjestämästä opettavaisesta sisällöstä.

TANSKA 24.-26.4.2017

Huhtikuun loppu ja ihanan keväinen, vehreä Kööpenhamina. Tai no, ainakin sateinen. Mutta se ei tahtia hidastanut ja niin matkasimme polkupyörillä tutustumassa erilaisiin kohteisiin, joissa yrittäjyyttä käytetään nuorisotyön metodina. Monet kohteista olivat niin sanotusti kulttuurisen nuorisotyön keskuksia ja saimme nähdä monenlaisia lähtökohtia nuorten projektien toteuttamiselle. Osa kohteista puolestaan oli puhtaasti start up –yrityksiä.

TIISTAI

Ensimmäisenä päivänä saimme kuulla tietoiskun muodossa yleisesti tanskalaisen yritysmaailman tilasta. Yrityksen perustaminen on tehty maassa helpoksi, mutta myös monet start up – yrityksistä kuolevat pian, mikä on luonnollista. Kun yrityksiä perustetaan paljon, on ilmeistä, että joukosta valikoituu menestyvät yritysideat ja heikot hiipuvat. Esimerkki toimivasta yrityksestä oli lautapelikahvila, jonka pitkät seinät olivat pullollaan lautapelein täytettyjä hyllyjä.

Vierailimme paikoissa, joissa nuorilla oli tilat ja tuki toteuttaa omia projektejaan sekä paikkoihin, joilla valmis ohjelma erilaisista työpajoista, joihin nuoret hakivat osallistujiksi tietyn ajanjakson ajaksi. Yksi esimerkki jälkimmäisestä on KPH Projects, joka on tarkoitettu miespuolisille hakijoille, jotka ovat toipumassa päihderiippuvuuksista. Lisäksi tutustuimme tahoihin, joista nuoret pystyivät hakemaan rahoitusta projekteilleen.

”Stop talking – start building”

KESKIVIIKKO

Toisen päivän mielenkiintoisimpia hetkiä oli, kun saimme tutustua pienryhmissä nuorten yrittäjien tarinoihin. Omalle ryhmälleni kokemustaan avasi nuori nainen, joka ystävineen onnistui vaikuttamaan korujen valmistamisen koulutusohjelmaan Tanskassa. Heidän mielestään korusepän opintopolku ei auta opiskelijoita saavuttamaan riittävän monipuolista osaamista eikä järjestelmä edistä opiskelijoiden työllistymistä riittävästi. He ottivat yhteyttä eri tahoihin saavuttamatta hyväksyvää vastaanottoa. Lopulta he onnistuivat saamaan erään kilpailun avulla hieman rahoitusta ja he järjestivät oman kurssin, jonka myötä korumuotoilijat saivat uudenlaista oppia. Kurssi osoittautui menestykseksi ja sai niin paljon positiivista huomiota, että myös alun perin kyseessä ollut oppilaitos alkoi neuvotella koulutusohjelman vaihtoehtoisesta toteutustavasta heidän kanssaan. Tarina oli erittäin inspiroiva esimerkki ”rakentavasta raivosta” ja siitä, kuinka joukko systeemiin tyytymättömiä nuoria voi saada aikaan muutoksen.

Kööpenhaminassa vietetyt kaksi päivää antoivat jälleen uudenlaista tarttumapintaa ja vertailukohtia omaan työhön. Koko työryhmä on innoissaan päästessään Suomeen näkemään kuinka me asiat täällä tehdään ja innoissamme olemme myös me Suomen edustus. Projektin viimeinen vierailu onkin Keski-Suomeen ja edessä tammikuussa.

Kurkkaa blogista, mitä Suomen vierailun aikana tapahtui: http://konneveden4h.blogspot.fi/

4H Yrityksen konsepti herätti paljon mielenkiintoa. Tanskalaiset kollegamme pääsivät tutkimaan nuoren työkirjaa.
Picnick Unique esittelemässä toimintaansa.
Belgiassa matkantekoa ei hidastanut niin sade kuin matkalaukutkaan.
Ryhmä pääsi vierailemaan rakennukseen, jossa nuoret ovat järjestäneet juhlat.
Koko porukka suomalaisia, tanskalaisia ja belgialaisia nauttimassa hetkellisestä auringosta.